Exhibition view (W)Under Works at Kystmuseet Bangsbo, 2015
(W)UNDER WORKS
Bangsbo Museum (DK)
20 maj - 1 september 2015
Solo exhibition
Translation coming.....
UNDERVÆRKER - DANMARKS LÆNGSTE HEMMELIGHED
En udstilling om NEPS-linjen, Kystmuseet, Bangsbo
Udstillingen er ikke en historisk udstilling. Det er heller ikke en fotoudstilling, en kunstudstilling, en arkitekturudstilling eller en landskabsudstilling. Den er ingen af delene og den er det hele.
Den 20. maj kl. 12.30 åbner borgmester i Frederikshavn Kommune Birgit Stenbak Hansen udstillingen Underværker. Bag udstillingen står Morten Barker, kunstfotograf, og Martin Weihe Esbensen, Arkitektskolen Aarhus. Udstillingen er ikke en historisk udstilling. Det er heller ikke en fotoudstilling, en kunstudstilling, en arkitekturudstilling eller en landskabsudstilling. Den er ingen af delene og den er det hele.
I 1953 startede et gigantisk, militært projekt i Danmark. Og i de næste ti år blev i relativ hemmelighed investeret det, der i vore dage svarer til ca. 30 milliarder kr., ca. prisen på en Storebæltsbro. Projektet var affødt af den kolde krig, der nu er så meget på afstand, at historien om NEPS-linjen kan fortælles. Også under den kolde krig var det vigtigt at vise militær styrke i luftrummet, og for at holde flyene i luften skulle man bruge flybrændstof. I stedet for at forsyne de danske baser med brændstof via tankvogne, etablerede man et underjordisk rørsystem, der strakte sig 650 km ned gennem Jylland, og ind over grænsen til baser i Nordtyskland. En historisk udstillingen om NEPS-linjen findes på Kystmuseet, Bangsbo Fort.
Udstillingen Underværker giver et alternativt blik på de militære landskaber fra koldkrigsperioden; landskaber, der er anonyme og lukkede, skjulte for det omkringliggende samfund og ikkeeksisterende i den almindelige bevidsthed. Ikke desto mindre er NEPS-linjen et af den kolde krigs mest omfattende bygningsværker, men altså også et af de mindst iøjnefaldende. Det omfattende net af rørledninger og tankanlæg tager dets start ved Frederikshavn.
Tankområdernes landskabelige placering er ydmyg, naturligvis for ikke at skabe opmærksomhed hos fjenden i øst. Når man har fået adgang til de skjulte, afspærrede og hemmelige områder i det bakkede terræn, er det kun fæstningsagtige skår med tykke metaldøre, små rør, der stikker op af jorden og brønddæksler der afslører, at der foregår noget under jorden. Vil man opleve en tanks indre, skal man først åbne en tung jerndør ved foden af en af bakkerne, og derefter bevæge sig gennem en lang og smal betongang, til man kommer til et teknikrum. Her er der en rund metallem, indgangen til en tank, og når man har klemt sig gennem denne lille åbning kommer man ind i et bælgmørkt og klaustrofobisk rum, der - når man har tændt lommelygten - viser sig at være et gigantisk sted, med akustik som i en katedral. Og i de nu tomme tanke danner spor fra firben og insekter sammen med rustformationer organiske mønstre i resterne af olie.
I udstillingen Underværker bevæger man sig fra dette mikrokosmos til det landskabelige makrokosmos. På udstillingen vises landskabsmodeller af linjens forløb og stationer, luftfotografier og stereoskopbilleder, der hæver os højt til vejrs, og der vises fotografier af tankenes mikrokosmos, måske et udsnit på 60 x 80 cm, der i ekstreme forstørrelser efterlader beskueren i tvivl om, hvorvidt det man ser, er et lille firbens vej hen over en stålplade under jorden, eller om man ser på en galakses svimlende dimensioner.