Morten Barker skyder billeder af militæret, mens de skyder med kanoner, Skrevet af: Chris Johansen. 6. nov. 2017 [ portræt ]
Billedkunstner Morten Barker blander egne militærfotografier med gamle avisudklip og sampler screenshots fra klassiske krigsfilm i sine værker. For tiden er han aktuel med udstillinger på KH7 Artspace i Aarhus og Viborg Kunsthal
Morten Barker er landskabsfotograf og har i de seneste fem år tilbragt meget tid i militære skydeterræner rundt om i Danmark. Militæret skyder med granater og geværer, mens han knipser med kameraet på behørig afstand.Det er blevet til mange tusinde fotografier i skydeterrænet. Hans kameralinse indfanger de øjeblikke, hvor landskabet står stille mellem affyringerne, men også røgen, krudtslammen og de flammende eksplosiver foreviges i Morten Barkers fotografier.
Link mellem fortiden og nutiden
I udstillingen Sange for lærke og kanon, der for tiden kan opleves på KH7 Artspace i Aarhus, har han sat fotografierne stævne med gamle udklip fra britiske aviser, der dækkede krigen mellem Danmark og Preussen og Østrig i 1864.
“De gamle, originale avisudklip er købt på eBay. Og jeg har fotograferet i skydeterrænet gennem fem år, så jeg er endt med et kæmpe bibliotek. Mine værker er en slags link mellem fortiden og nutiden,” siger Morten Barker.
Han har limet sine fotografier ovenpå de historiske avisudklip med en limstift. Limstiften er en ode til faren, der sammensatte familiealbummene på samme måde, mens Oliver Chanarin og Adam Broomberg med værket War Primer 2, hvori nyere krigsfotos er sat ovenpå Bertolt Brechts bog War Primer, er en mere kunstnerisk inspiration.
I udstillingen på KH7 er billederne akkompagneret af lærke-kvidder og en udstoppet sanglærke i en montre. For Morten Barker er den lille sangfugl dog ikke så idyllisk, som førstehåndsindtrykket kunne antyde.
“I Slagtebænk Dybbøl og andre soldaterberetninger står lærken som et symbol på idyl – når lærken kan høres, er det fordi, der ikke er skyderi og rædsler. Men i virkeligheden er den selv en lydkanon, der gør territorialkrav med sin sang og slås med fremmede, der kommer ind på dens territorium. Der er ikke noget Disney over den,” siger Morten Barker.
Fascineret af det militære siden barnsben
For Morten Barker har fascinationen for det militære været til stede siden barndommen. Hans far arbejdede i Israel, og derfor foregik en stor del af Morten Barkers opvækst også i det mellemøstlige land.
“I Israel er der militær, soldater, krig, landskab og checkpoints i én stor integreret masse. Det er en naturlig del af hverdagen, og dermed blev det også en del af min. En af min fars venner, som var udstationeret under Seksdageskrigen, gav mig sin militærkasket, og det vækkede noget nærmest andægtigt i mig, at den havde været med i krigen,” fortæller han.
Men også da han senere i ungdommen studerede fotografi i den engelske by Farnham, havde han militæret tæt på livet. Området omkring byen er nemlig fyldt med militærhistorie og skydeterræn.
Selvom fascinationen ved især de danske skydeterræner består, er der også noget ved dem, der undrer Morten Barker.
“Det virker som om, det er en politik at gemme vores krigsdeltagelse væk. Både sprogligt og fysisk. Vi framer krigsdeltagelsen som noget mindre brutalt, når vi kalder det for finskytter og ikke snigskytter og taler om fredsbevarende styrker. I Oksbøl er det også gemt af vejen, men der øver man faktisk i at slå ihjel,” siger Morten Barker.
Kunstværker af screenshots
For tiden er han også aktuel med udstillingen Terra Nullius, der udstilles i Viborg Kunsthal. Terra nullius er den latinske betegnelse for ingenmandsland – landskaber, der ikke tilhører nogen.
Værkerne ligner ved første øjekast helstøbte billeder af landskaber, men faktisk er de sammensatte af adskillige enkeltdele – pixels af screenshots fra krigsfilm, Morten Barker har set. Dermed bliver hundredevis af enkeltdele til helheder, som for eksempel når bidder fra omkring 200 screenshots fra Apocalypse Now bliver til ét værk.
“Et billede er ofte en brøkdel af et sekund, som du ikke kan huske. Du erindrer dufte, rum, vejret, og du samler et helhedsindtryk af et sted. Det er helhedsindtrykket fra filmene, jeg prøver at sammensætte i mine landskabsværker,” siger Morten Barker, som dermed påberåber sig kontrollen over de landskaber, han selv har skabt.
Foruden Apocalypse Now har Morten Barker også lavet værker over film som Battleship Potemkin, Platoon og Lawrence of Arabia. Og på trods af den visuelle fascination for det militære og krig, er der intet, der lokker ham til selv at besøge krigszoner.
“Den eneste forståelse, jeg har om krig, er faktisk fra film. Jeg kunne aldrig drømme om at blive krigsfotograf”.
Fakta:
Morten Barker er født i 1972 og bor og arbejder i Aarhus. Han er uddannet fra The Surrey Institute of Art and Design i Farnham, England.
Hans udstilling Sange for lærke og kanon kan ses på KH7 Artspace i Aarhus til og med den 17. november. Udstillingen Terra Nullius kan ses i Viborg Kunsthal til og med den 26. november.
Han holder desuden artist talk i Viborg Kunsthal den 9. november. Arrangementet er gratis.