Exhibition view of Deformation in No Man's Land.
HELLO! BY KH7
KH7artspace (DK)
27. maj - 24. juni 2016
Group exhibition
Interview:
Statens Kunstfond: Hvilke tanker/overvejelser ligger der bag dette værk?
Morten Barker: Deformation in No Man’s Land tager udgangspunkt i værkets et forvredet metalstykke, som jeg har fundet i Hevring Skydeterræn. Metallet er udsat for deformation igennem en eksplosion. Fotografiet er en konstruktion fra sammensatte film stills taget fra den amerikanske krigsfilm Men in War ,1957 instrueret af Anthony Mann. Sammen er fotografiet og metallet tænkt som en abstrakt fortælling om krigen og landskabets kræfter og foranderlighed og en bearbejdelse af fotografiets tid.
SK: Hvordan kan værket ses i forhold til dit øvrige arbejde?
MB: Værket er begyndelsen på en fotografisk serie som skaber nye landskabs konstruktioner fra krigsfilm stills. Det er et projekt, som drager inspireret fra en bred vifte af teoretiske tanker fra Russisk montage teori, Paul Virillio’s bog War and Cinema til Hisoshi Sugimotos serie Theaters. Projektet har været længe undervejs og er inspireret af video optagelserne fra en dansk kampvogn som jeg fik adgang til under mit arbejde med Landskabet Imellem i 2013. På video optagelserne fra kampvognens mål søger kamera ser man hvordan kanonen drejer fra side til side for at afsøge landskabet for fjendtlige. Her opstod tanken om at sammensætte disse optagelse til fotografiske landskaber.
SK: Hvilke materialer og/eller teknikker har du brugt?
MB: Deformation in No Man’s Land består af to emner. Et forvredet metalstykke som er overfladebehandlet med grafital. Et Lambda fotografi på dibond plade i egetræsvæveramme som er samlet af stillbilleder fra Anthony Mann’s film Men in War (1957).
Men in War, 2017
Deformation in No Man's Land er købt af Statens Kunstfond